Miten arvotamme henkilökohtaista dataamme? Empiirinen tutkimus digitaalisen yksityisyyden arvosta
Talvitie, Juho (2024-12-16)
Miten arvotamme henkilökohtaista dataamme? Empiirinen tutkimus digitaalisen yksityisyyden arvosta
Talvitie, Juho
(16.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105850
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105850
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään kuinka arvokkaaksi kuluttajat kokevat sosiaalisen median sovellusten
heistä keräämän datan. Aineiston keräämiseen käytetään ehdollisen arvottamisen menetelmällä
toteutettua kyselytutkimusta. Puolelta vastaajista selvitetään kuinka paljon he olisivat valmiita
maksamaan datansa myynnin estämisestä ja puolelta vastaajista selvitetään millä rahasummalla
he olisivat valmiita myymään datansa. Aiemmissa tutkimuksissa hyväksymishalukkuuden
(Willingness-to-accept) ja myyntihalukkuuden (Willingness-to-pay) välisen eron eli
omistusvaikutuksen on havaittu henkilökohtaisen datan tapauksessa olevan poikkeuksellisen
suuri. Aineistosta selvitetään regressioanalyysilla psykologisen omistajuuden, huolen
yksityisyyden suojasta ja riskiaversion yhteyksiä saatuihin arvoihin ja omistusvaikutuksen
syntymiseen.
Tuloksissa havaitaan poikkeuksellisen voimakas, vielä aiempiakin tutkimuksia voimakkaampi
omistusvaikutus. Selittävien muuttujien osalta korkeampi huoli yksityisyydensuojasta on
yhteydessä korkeampiin arvoihin hyväksymishalukkuudessa, mutta sillä ei ole vaikutusta
maksuhalukkuuteen ja täten se on yksi tekijä, joka vaikuttaa omistusvaikutuksen syntymiseen.
Korkealla riskiaversiolla on tuloksissa negatiivinen yhteys maksuhalukkuuteen, mutta sen
vaikutukset hyväksymishalukkuuteen jäävät osittain epäselviksi ja vaativat lisätutkimuksia.
Psykologisella omistajuudella ei havaita aineistossa lainkaan yhteyttä arvoihin.
heistä keräämän datan. Aineiston keräämiseen käytetään ehdollisen arvottamisen menetelmällä
toteutettua kyselytutkimusta. Puolelta vastaajista selvitetään kuinka paljon he olisivat valmiita
maksamaan datansa myynnin estämisestä ja puolelta vastaajista selvitetään millä rahasummalla
he olisivat valmiita myymään datansa. Aiemmissa tutkimuksissa hyväksymishalukkuuden
(Willingness-to-accept) ja myyntihalukkuuden (Willingness-to-pay) välisen eron eli
omistusvaikutuksen on havaittu henkilökohtaisen datan tapauksessa olevan poikkeuksellisen
suuri. Aineistosta selvitetään regressioanalyysilla psykologisen omistajuuden, huolen
yksityisyyden suojasta ja riskiaversion yhteyksiä saatuihin arvoihin ja omistusvaikutuksen
syntymiseen.
Tuloksissa havaitaan poikkeuksellisen voimakas, vielä aiempiakin tutkimuksia voimakkaampi
omistusvaikutus. Selittävien muuttujien osalta korkeampi huoli yksityisyydensuojasta on
yhteydessä korkeampiin arvoihin hyväksymishalukkuudessa, mutta sillä ei ole vaikutusta
maksuhalukkuuteen ja täten se on yksi tekijä, joka vaikuttaa omistusvaikutuksen syntymiseen.
Korkealla riskiaversiolla on tuloksissa negatiivinen yhteys maksuhalukkuuteen, mutta sen
vaikutukset hyväksymishalukkuuteen jäävät osittain epäselviksi ja vaativat lisätutkimuksia.
Psykologisella omistajuudella ei havaita aineistossa lainkaan yhteyttä arvoihin.