”Se on pahin tilanne silloin, kun luokassa on paljon apua tarvitsevia” : Luokanopettajien kokemuksia oppimisvaikeuksien tunnistamisesta, tukemisesta ja opettajankoulutuksen merkityksestä
Isoviita, Neea (2024-12-23)
”Se on pahin tilanne silloin, kun luokassa on paljon apua tarvitsevia” : Luokanopettajien kokemuksia oppimisvaikeuksien tunnistamisesta, tukemisesta ja opettajankoulutuksen merkityksestä
Isoviita, Neea
(23.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501174379
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501174379
Tiivistelmä
Oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen ovat keskeisiä taitoja luokanopettajan työssä, erityisesti alkuopetuksessa. Vaikka oppimisvaikeudet on huomioitu perusopetuksen opetussuunnitelmassa ja opettajankoulutuksessa, luokanopettajien näkemyksiä näiden taitojen hallinnasta on tutkittu vähän. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten luokanopettajat tunnistavat oppilaiden oppimisvaikeuksia alakoulun ensimmäisinä vuosina? Miten oppimisvaikeuksia tuetaan koulun ensimmäisillä luokilla? Miten opettajankoulutus valmistaa opettajia kohtaamaan oppilaiden oppimisvaikeudet. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa oppimisvaikeuksien tunnistamisesta ja tukemisesta sekä opettajankoulutuksen mahdollisista kehittämistarpeista alkuopetuksessa toimivilta luokanopettajilta.
Tutkimukseni tutkimusotteena oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastattelut toteutettiin sekä kasvotusten että Zoom- etäyhteyden välityksellä. Aineisto koostui kuuden alkuopetuksen luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastattelu-aineisto tiivistettiin kolmeen pääteemaan sekä näitä kuvaaviin pää- ja alaluokkiin.
Tulokset osoittavat, että oppimisvaikeuksien tunnistaminen koettiin luokanopettajien perustyön osaksi. Tunnistamisessa haastateltavat kertoivat luottavansa vahvasti omaan havainnointiin tarkkailemalla oppilaidensa käyttäytymistä. Harvoin nojauduttiin testien käyttöön. Opettajien puhe tukemisen menetelmistä vaihtelivat monipuolisesti, mutta käytännön resurssit nähtiin usein riittämättöminä. Opettajankoulutus tarjosi haastateltavien mukaan teoreettisen pohjan oppimisvaikeuksien kohtaamiselle, mutta työn vaatimusten suhteen tämä kuitenkin koettiin riittämättömäksi. Luokanopettajat kaipasivat opettajankoulutukselta enemmän käytännönläheisyyttä.
Tutkimustulosten perusteella oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tukemista tulisi tukea selkeimmillä ohjeistuksilla sekä opettajankoulutuksen kehittämisellä. Tämä voisi vahvistaa opettajien valmiuksia ja parantaa oppimisvaikeuksia kokevien oppilaiden saamaa tukea. Lisäksi on huomioitava, että oppimisen tuki uudistuu Suomessa vuonna 2025. Uudistuksen tavoitteena on siirtää tuen painopistettä enemmän varhaiseen ja oikea- aikaiseen tukemiseen. Jää nähtäväksi, miten tämä uudistus tulee muuttamaan tuen tunnistamista ja antamista.
Tutkimukseni tutkimusotteena oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastattelut toteutettiin sekä kasvotusten että Zoom- etäyhteyden välityksellä. Aineisto koostui kuuden alkuopetuksen luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastattelu-aineisto tiivistettiin kolmeen pääteemaan sekä näitä kuvaaviin pää- ja alaluokkiin.
Tulokset osoittavat, että oppimisvaikeuksien tunnistaminen koettiin luokanopettajien perustyön osaksi. Tunnistamisessa haastateltavat kertoivat luottavansa vahvasti omaan havainnointiin tarkkailemalla oppilaidensa käyttäytymistä. Harvoin nojauduttiin testien käyttöön. Opettajien puhe tukemisen menetelmistä vaihtelivat monipuolisesti, mutta käytännön resurssit nähtiin usein riittämättöminä. Opettajankoulutus tarjosi haastateltavien mukaan teoreettisen pohjan oppimisvaikeuksien kohtaamiselle, mutta työn vaatimusten suhteen tämä kuitenkin koettiin riittämättömäksi. Luokanopettajat kaipasivat opettajankoulutukselta enemmän käytännönläheisyyttä.
Tutkimustulosten perusteella oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tukemista tulisi tukea selkeimmillä ohjeistuksilla sekä opettajankoulutuksen kehittämisellä. Tämä voisi vahvistaa opettajien valmiuksia ja parantaa oppimisvaikeuksia kokevien oppilaiden saamaa tukea. Lisäksi on huomioitava, että oppimisen tuki uudistuu Suomessa vuonna 2025. Uudistuksen tavoitteena on siirtää tuen painopistettä enemmän varhaiseen ja oikea- aikaiseen tukemiseen. Jää nähtäväksi, miten tämä uudistus tulee muuttamaan tuen tunnistamista ja antamista.