Elämää ADHD-lapsen vanhempana : kirjallisuuskatsaus vanhempien ja vanhemmuuden haasteista
Heino, Päivi (2024-12-20)
Elämää ADHD-lapsen vanhempana : kirjallisuuskatsaus vanhempien ja vanhemmuuden haasteista
Heino, Päivi
(20.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205405
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205405
Tiivistelmä
Lapsiperheiden kanssa työskentelevät tahot kohtaavat usein perheitä, joissa lapsella on diagnosoitu aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, ADHD. Lapsen ADHD tuo mukanaan erityispiirteitä koko perheen elämään, myös vanhemmuuteen. Sosiaalityössä tarvitaan tietoa ja ymmärrystä ADHD:sta, sillä se tuo monesti mukanaan koko perheelle tuen tarpeita, joihin pyritään sosiaalityön tukitoimin vastaamaan.
Pro gradu tutkielmani tarkoituksena oli kuvata, millaisia haasteita ADHD-lasten vanhemmuuteen liittyy ja millaisia haasteita ADHD-lasten vanhemmilla on. Teoreettisessa viitekehyksessäni olen kuvannut ADHD:n keskeisiä piirteitä, sekä tarkastellut vanhemmuutta, vanhemmuustyylejä ja perheen toimintaa sekä vuorovaikutusta. Perhettä ja perheen vuorovaikutusta tarkastelen tutkimuksessani systeemisestä viitekehyksestä käsin. Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona oli yksi suomalainen ja 23 kansainvälistä tieteellistä artikkelia. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä.
Tutkielmani tulosten mukaan ADHD-lasten vanhemmat kokevat paljon stressiä ja kuormittuneisuutta. Vuorovaikutus perheissä on usein konfliktialtista ja vanhemmuuteen kohdistuu paljon vaatimuksia niin kotona, kuin muissa toimintaympäristöissäkin. Vanhemmat kokevat paljon huolta ja surua, sekä kokevat muita enemmän vanhemmuuteen tai lapseensa liittyvän negatiivisia tunteita. ADHD-lasten vanhemmat kokevat usein, että heidän perheidensä tuen tarpeita ei tunnisteta riittävästi ja perheet jäävät haasteineen yksin.
Haasteet kuvautuvat moniulotteisina ja systeemisyys näkyy siinä, miten eri toimijat ja niiden väliset suhteet vaikuttavat toisiinsa. Sen lisäksi, että lapsen ADHD lisää haasteita lasten kanssa toimimiselle ja kasvatukselle, voi se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti myös vanhemman henkilökohtaiseen hyvinvointiin, tunteisiin. käsityksiin vanhemmuudesta, sekä sosiaalisiin suhteisiin ja työssäkäyntiin.
Lapsen ADHD voi kuormittaa vanhempia kokonaisvaltaisesti ja lisätä merkittävästi vanhemmuuden stressiä, sekä vanhemman negatiivisia tunteita lasta ja vanhemmuuttaan kohtaan. Tuen tarpeita arvioitaessa ja tukitoimia suunniteltaessa on pyrittävä kokonaisvaltaiseen, moniammatilliseen arvioon perheen tilanteesta ja kiinnitettävä huomiota riittävään tukeen jo varhaisessa vaiheessa.
Pro gradu tutkielmani tarkoituksena oli kuvata, millaisia haasteita ADHD-lasten vanhemmuuteen liittyy ja millaisia haasteita ADHD-lasten vanhemmilla on. Teoreettisessa viitekehyksessäni olen kuvannut ADHD:n keskeisiä piirteitä, sekä tarkastellut vanhemmuutta, vanhemmuustyylejä ja perheen toimintaa sekä vuorovaikutusta. Perhettä ja perheen vuorovaikutusta tarkastelen tutkimuksessani systeemisestä viitekehyksestä käsin. Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona oli yksi suomalainen ja 23 kansainvälistä tieteellistä artikkelia. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä.
Tutkielmani tulosten mukaan ADHD-lasten vanhemmat kokevat paljon stressiä ja kuormittuneisuutta. Vuorovaikutus perheissä on usein konfliktialtista ja vanhemmuuteen kohdistuu paljon vaatimuksia niin kotona, kuin muissa toimintaympäristöissäkin. Vanhemmat kokevat paljon huolta ja surua, sekä kokevat muita enemmän vanhemmuuteen tai lapseensa liittyvän negatiivisia tunteita. ADHD-lasten vanhemmat kokevat usein, että heidän perheidensä tuen tarpeita ei tunnisteta riittävästi ja perheet jäävät haasteineen yksin.
Haasteet kuvautuvat moniulotteisina ja systeemisyys näkyy siinä, miten eri toimijat ja niiden väliset suhteet vaikuttavat toisiinsa. Sen lisäksi, että lapsen ADHD lisää haasteita lasten kanssa toimimiselle ja kasvatukselle, voi se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti myös vanhemman henkilökohtaiseen hyvinvointiin, tunteisiin. käsityksiin vanhemmuudesta, sekä sosiaalisiin suhteisiin ja työssäkäyntiin.
Lapsen ADHD voi kuormittaa vanhempia kokonaisvaltaisesti ja lisätä merkittävästi vanhemmuuden stressiä, sekä vanhemman negatiivisia tunteita lasta ja vanhemmuuttaan kohtaan. Tuen tarpeita arvioitaessa ja tukitoimia suunniteltaessa on pyrittävä kokonaisvaltaiseen, moniammatilliseen arvioon perheen tilanteesta ja kiinnitettävä huomiota riittävään tukeen jo varhaisessa vaiheessa.