”Väistötilojen väistötiloissa” – Sisällönanalyysi Turun Sanomien uutisartikkeleista koskien Turun kaupungin perusopetuksen väistötiloja 2020-luvun alkupuolella
Kivinen, Eevi; Laiho, Laura (2025-01-02)
”Väistötilojen väistötiloissa” – Sisällönanalyysi Turun Sanomien uutisartikkeleista koskien Turun kaupungin perusopetuksen väistötiloja 2020-luvun alkupuolella
Kivinen, Eevi
Laiho, Laura
(02.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025020510082
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025020510082
Tiivistelmä
Tämän laadullisen Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella Turun kaupungin peruskoulujen väistötiloja koskevaa uutisointia 2020-luvun alkupuolella Turun Sanomissa. Tavoitteena on selvittää, mitä teemoja väistötilauutisoinnissa esiintyy ja miten alueiden ja koulujen eriytyminen heijastuu tässä uutisoinnissa. Tutkimuksen aineistona toimivat 60 Turun Sanomien uutisartikkelia, jotka on haettu Turun Sanomien uutisarkistosta hakusanalla väistötila. Aineiston artikkelit on julkaistu aikavälillä 1.4.2022-31.3.2024.
Kuntien koulurakennuskanta on vanhaa ja heikkokuntoista, ja sen seurauksena rakennuksia pitää purkaa tai peruskorjata. Tämän myötä väistötiloissa opiskelu on lisääntynyt merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Turussa väistötilojen tarve on suuri, sillä joka viides peruskoulun oppilas käy tällä hetkellä koulua väistötiloissa. Eriytyminen on kaupunkeja muovaava ilmiö, joka vaikuttaa myös kouluihin ja niiden oppilasmassan. Alueellinen eriytyminen on Turussa voimakasta. Asuinalueiden eriytyminen lisää eriarvoisuutta, ja Turussa onkin pyritty etsimään ratkaisuja eriytymisen ehkäisemiseksi.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä. Sisällönanalyysin tuloksena muodostuivat väistötilauutisoinnissa esiintyvät teemat: sisäilmaongelmat koulutiloissa, lähikoulu ja osallisuus, raha ja talous sekä eriytyminen. Eriytymisen ja segregaation käsitteitä käytettiin ainoastaan Varissuon koulun väistötiloja koskevissa uutisissa.
Kuntien koulurakennuskanta on vanhaa ja heikkokuntoista, ja sen seurauksena rakennuksia pitää purkaa tai peruskorjata. Tämän myötä väistötiloissa opiskelu on lisääntynyt merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Turussa väistötilojen tarve on suuri, sillä joka viides peruskoulun oppilas käy tällä hetkellä koulua väistötiloissa. Eriytyminen on kaupunkeja muovaava ilmiö, joka vaikuttaa myös kouluihin ja niiden oppilasmassan. Alueellinen eriytyminen on Turussa voimakasta. Asuinalueiden eriytyminen lisää eriarvoisuutta, ja Turussa onkin pyritty etsimään ratkaisuja eriytymisen ehkäisemiseksi.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä. Sisällönanalyysin tuloksena muodostuivat väistötilauutisoinnissa esiintyvät teemat: sisäilmaongelmat koulutiloissa, lähikoulu ja osallisuus, raha ja talous sekä eriytyminen. Eriytymisen ja segregaation käsitteitä käytettiin ainoastaan Varissuon koulun väistötiloja koskevissa uutisissa.