Vaihto-opiskelun merkitys työurien ja työelämätaitojen kehittymisen sekä työnhaun ja työelämän kannalta
Väisänen, Pauliina (2025-01-14)
Vaihto-opiskelun merkitys työurien ja työelämätaitojen kehittymisen sekä työnhaun ja työelämän kannalta
Väisänen, Pauliina
(14.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021412239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021412239
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden generalistien opintojen aikaisen vaihto-opiskelun koettuja merkityksiä työelämän ja urankulun kannalta. Tutkielmassa aihetta lähestyttiin työelämätaitojen ja uratarinoiden kautta. Lisäksi tarkasteltiin haastateltavien kokemuksia kansainvälisen osaamisen arvostuksesta työelämässä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin talvella 2023 ja osallistumisen kriteereiksi asetettiin valmistuminen haastattelua edeltävän noin kahden vuoden aikana sekä vähintään kolme kuukautta kestäneen vaihto-opiskelujakson suorittaminen ulkomailla opintojen aikana. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä narratiivisen juonianalyysin keinoin.
Tulosten mukaan vaihto-opintojen koettiin kehittäneen ennen kaikkea haastateltavien yleisiä työelämätaitoja. Kehittyneitä taitoja olivat kommunikointi- ja yhteistyötaidot, henkilökohtaiset ominaisuudet kuten itsevarmuus, ongelmanratkaisutaidot ja itseohjautuvuus, kielitaito, kansainvälisyysosaaminen sekä akateemiset taidot.
Kokemukset vaihto-opintojen tuoman osaamisen arvostuksesta työnhaussa olivat ristiriitaiset. Osalla oli onnistuneita kokemuksia osaamisen soveltamisessa työelämään ja työnhakuun. Työnantajien uskottiin arvostavan kansainvälistä osaamista ja vaihto-opinnot olivat tuoneet työtehtävissä tarvittavia taitoja. Toisaalta taas osa haastatelluista koki vaihto-opiskelun tuoman osaamisen sanoittamisen hankalaksi. Työnhaussa kansainvälistä kokemusta ei ollut arvostettu toivotulla tavalla, eikä sillä uskottu olevan merkitystä työllistymiseen.
Aineistosta muodostettiin analyysin perusteella kolme tyyppitarinaa, jotka olivat haasteiden tarina, ailahtelevuuden tarina sekä varman kasvun tarina. Aineistossa esiintyvät uratarinat olivat moninaisia. Suurin osa oli uransa aikana kohdannut työttömyyttä sekä työllistymisvaikeuksia. Määräaikaiset työsuhteet olivat yleisiä. Varman kasvun tyyppitarina erosi kahdesta muusta työuran vakaudella ja jatkuvuudella. Tarinan henkilöt olivat siirtyneet koulutuksesta työelämään ilman työttömyyttä ja ura oli ollut nousujohteinen.
Tulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa vaihto-opiskelun yksilöllisistä merkityksistä työelämän näkökulmasta erityisesti generalistien osalta. Ne valottavat myös generalistien nykytilannetta ja siihen liittyviä haasteita siirtymässä koulutuksesta työurille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin talvella 2023 ja osallistumisen kriteereiksi asetettiin valmistuminen haastattelua edeltävän noin kahden vuoden aikana sekä vähintään kolme kuukautta kestäneen vaihto-opiskelujakson suorittaminen ulkomailla opintojen aikana. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä narratiivisen juonianalyysin keinoin.
Tulosten mukaan vaihto-opintojen koettiin kehittäneen ennen kaikkea haastateltavien yleisiä työelämätaitoja. Kehittyneitä taitoja olivat kommunikointi- ja yhteistyötaidot, henkilökohtaiset ominaisuudet kuten itsevarmuus, ongelmanratkaisutaidot ja itseohjautuvuus, kielitaito, kansainvälisyysosaaminen sekä akateemiset taidot.
Kokemukset vaihto-opintojen tuoman osaamisen arvostuksesta työnhaussa olivat ristiriitaiset. Osalla oli onnistuneita kokemuksia osaamisen soveltamisessa työelämään ja työnhakuun. Työnantajien uskottiin arvostavan kansainvälistä osaamista ja vaihto-opinnot olivat tuoneet työtehtävissä tarvittavia taitoja. Toisaalta taas osa haastatelluista koki vaihto-opiskelun tuoman osaamisen sanoittamisen hankalaksi. Työnhaussa kansainvälistä kokemusta ei ollut arvostettu toivotulla tavalla, eikä sillä uskottu olevan merkitystä työllistymiseen.
Aineistosta muodostettiin analyysin perusteella kolme tyyppitarinaa, jotka olivat haasteiden tarina, ailahtelevuuden tarina sekä varman kasvun tarina. Aineistossa esiintyvät uratarinat olivat moninaisia. Suurin osa oli uransa aikana kohdannut työttömyyttä sekä työllistymisvaikeuksia. Määräaikaiset työsuhteet olivat yleisiä. Varman kasvun tyyppitarina erosi kahdesta muusta työuran vakaudella ja jatkuvuudella. Tarinan henkilöt olivat siirtyneet koulutuksesta työelämään ilman työttömyyttä ja ura oli ollut nousujohteinen.
Tulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa vaihto-opiskelun yksilöllisistä merkityksistä työelämän näkökulmasta erityisesti generalistien osalta. Ne valottavat myös generalistien nykytilannetta ja siihen liittyviä haasteita siirtymässä koulutuksesta työurille.