Muu painava syy jatkokäsittelyluvan myöntämisperusteena
Mannio, Marjukka (2025-02-05)
Muu painava syy jatkokäsittelyluvan myöntämisperusteena
Mannio, Marjukka
(05.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021412185
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021412185
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee jatkokäsittelylupajärjestelmää ja erityisesti jatkokäsittelyluvan myöntämisen edellytyksiä muun painavan syyn lupaperusteella. Jatkokäsittelyluvan myöntämistä koskevat perusteet on lueteltu oikeudenkäymiskaaren 25 a luvun 11 §:ssä. Säännöksen mukaan lupa on myönnettävä, jos: 1) ilmenee aihetta epäillä käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta (muutosperuste); 2) käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta ei ole mahdollista arvioida jatkokäsittelylupaa myöntämättä (tarkistusperuste); 3) lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa on tärkeä myöntää asiassa jatkokäsittelylupa (ennakkoratkaisuperuste); tai 4) luvan myöntämiseen on muu painava syy (muun painavan syyn peruste).
Lupaperusteiden on toivottu olevan selkeitä ja tarkkarajaisia. Lupaperusteet ovat kuitenkin itsessään osin tulkinnanvaraisia, erityisesti neljäs lupaperuste: muu painava syy. Pyrinkin tutkielmassani selvittämään, mikä on muun painavan syyn merkityssisältö jatkokäsittelyluvan myöntämisen perusteena; millainen merkitys lupaperusteelle on annettu lainvalmistelutyössä ja millaisen merkityksen lupaperuste on saanut erityisesti korkeimman oikeuden ratkaisukäytännössä.
Jatkokäsittelylupajärjestelmä tuli voimaan vuonna 2011 ja sen soveltamisalaa laajennettiin vuonna 2015. Olen työssäni perehtynyt lainvalmisteluaineiston ja oikeuskirjallisuuden lisäksi korkeimman oikeuden antamiin ennakkopäätöksiin, joissa esiintyi muun painavan syyn lupaperuste. Lisäksi olen perehtynyt korkeimman oikeuden julkaisemattomiin ratkaisuihin, joissa esiintyi muun painavan syyn lupaperuste.
Tutkielmassani havaitsin, että muun painavan syyn lupaperuste esiintyi pääosin yhdessä muiden lupaperusteiden kanssa. Havaitsin myös, että korkein oikeus ei ole juuri laajentanut lainvalmistelutyössä esitettyä muun painavan syyn lupaperusteen merkityssisältöä. Lainvalmistelutyössä muun painvan syyn lupaperusteelle on annettu monipuolinen merkityssisältö, joka ei kuitenkaan monelta osalta esiintynyt korkeimman oikeuden antamissa ratkaisuissa. Osa lainvalmisteluaineistossa tuodusta merkityssisällöstä onkin jäänyt korkeimman oikeuden oikeuskäytännössä ilman vastakaikua, ilman konkreettista esimerkkitapausta. Muun painavan syyn lupaperusteella on kuitenkin itsenäistä merkitystä sen mahdollistaessa erityisesti ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamisen ja ratkaisun yksilöllisten seuraamusten huomioimisen.
Lupaperusteiden on toivottu olevan selkeitä ja tarkkarajaisia. Lupaperusteet ovat kuitenkin itsessään osin tulkinnanvaraisia, erityisesti neljäs lupaperuste: muu painava syy. Pyrinkin tutkielmassani selvittämään, mikä on muun painavan syyn merkityssisältö jatkokäsittelyluvan myöntämisen perusteena; millainen merkitys lupaperusteelle on annettu lainvalmistelutyössä ja millaisen merkityksen lupaperuste on saanut erityisesti korkeimman oikeuden ratkaisukäytännössä.
Jatkokäsittelylupajärjestelmä tuli voimaan vuonna 2011 ja sen soveltamisalaa laajennettiin vuonna 2015. Olen työssäni perehtynyt lainvalmisteluaineiston ja oikeuskirjallisuuden lisäksi korkeimman oikeuden antamiin ennakkopäätöksiin, joissa esiintyi muun painavan syyn lupaperuste. Lisäksi olen perehtynyt korkeimman oikeuden julkaisemattomiin ratkaisuihin, joissa esiintyi muun painavan syyn lupaperuste.
Tutkielmassani havaitsin, että muun painavan syyn lupaperuste esiintyi pääosin yhdessä muiden lupaperusteiden kanssa. Havaitsin myös, että korkein oikeus ei ole juuri laajentanut lainvalmistelutyössä esitettyä muun painavan syyn lupaperusteen merkityssisältöä. Lainvalmistelutyössä muun painvan syyn lupaperusteelle on annettu monipuolinen merkityssisältö, joka ei kuitenkaan monelta osalta esiintynyt korkeimman oikeuden antamissa ratkaisuissa. Osa lainvalmisteluaineistossa tuodusta merkityssisällöstä onkin jäänyt korkeimman oikeuden oikeuskäytännössä ilman vastakaikua, ilman konkreettista esimerkkitapausta. Muun painavan syyn lupaperusteella on kuitenkin itsenäistä merkitystä sen mahdollistaessa erityisesti ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamisen ja ratkaisun yksilöllisten seuraamusten huomioimisen.