Suomen rahtiliikennesatamien lastinkäsittelykapasiteetti
Jokinen, Juuli (2025-01-17)
Suomen rahtiliikennesatamien lastinkäsittelykapasiteetti
Jokinen, Juuli
(17.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021712648
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021712648
Tiivistelmä
Meriliikenne on Suomen ulkomaankaupan tärkein kuljetusmuoto, ja sen kautta kulki vuonna 2023 Suomen ulkomaankaupan tonneista 95,7 %. Satamat toimivat meriliikenteen solmukohtina muodostaessaan portin alusten ja maan välillä, jonka läpi hyödykkeet ja matkustajat virtaavat.
Sataman kapasiteetti tarkoittaa sen kykyä tuottaa satamapalveluita. Tietoa satamien kapasiteetista tarvitaan huoltovarmuudellisen suunnittelun tueksi erityisesti sen takia, että Suomen satamat ovat pitkälle erikoistuneita, ja useiden lastilajien kuljetus on ainoastaan muutaman sataman varassa.
Tässä tutkimuksessa selvitetään Suomen keskeisten rahtiliikennesatamien lastityyppikohtainen kapasiteetti vuositasolla, sekä tarkastellaan lastityyppikohtaisesti kapasiteettia rajoittavia tekijöitä. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena haastattelututkimuksena, ja haastateltavina toimivat 18 suomalaisen sataman tai satamaoperaattorin toimitusjohtajat tai muut johtohenkilöt.
Empiirisen tutkimuksen pohjalta saatiin selville, että kapasiteetti lastinkäsittelymäärien nostamiseen vaihtelee merkittävästi eri satamien välillä. Lastityypeistä eniten nostovaraa on break bulk -lasteissa ja vähiten nestemäisissä irtolasteissa. Yksittäisistä tekijöistä sataman kapasiteettia rajoittavat eniten varastotilat, ahtaajien työvoima, junavaunukapasiteetti ja kiinteät satamanosturit.
Sataman kapasiteetti tarkoittaa sen kykyä tuottaa satamapalveluita. Tietoa satamien kapasiteetista tarvitaan huoltovarmuudellisen suunnittelun tueksi erityisesti sen takia, että Suomen satamat ovat pitkälle erikoistuneita, ja useiden lastilajien kuljetus on ainoastaan muutaman sataman varassa.
Tässä tutkimuksessa selvitetään Suomen keskeisten rahtiliikennesatamien lastityyppikohtainen kapasiteetti vuositasolla, sekä tarkastellaan lastityyppikohtaisesti kapasiteettia rajoittavia tekijöitä. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena haastattelututkimuksena, ja haastateltavina toimivat 18 suomalaisen sataman tai satamaoperaattorin toimitusjohtajat tai muut johtohenkilöt.
Empiirisen tutkimuksen pohjalta saatiin selville, että kapasiteetti lastinkäsittelymäärien nostamiseen vaihtelee merkittävästi eri satamien välillä. Lastityypeistä eniten nostovaraa on break bulk -lasteissa ja vähiten nestemäisissä irtolasteissa. Yksittäisistä tekijöistä sataman kapasiteettia rajoittavat eniten varastotilat, ahtaajien työvoima, junavaunukapasiteetti ja kiinteät satamanosturit.