Controller-työn suoritusmittaus
Vuorinen, Miro (2025-03-03)
Controller-työn suoritusmittaus
Vuorinen, Miro
(03.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030415904
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030415904
Tiivistelmä
Johdon ohjausjärjestelmistä suoritusmittaus on laajasti tutkittu aihe. Suoritusmittaus on yleinen keino ohjata työntekijää toimimaan organisaation kannalta halutulla tavalla ja ohjata työntekijää tekemään tärkeitä asioita. Tavallisen suorittavan työn ja asiantuntijatyön välinen ero luo omat haasteensa siihen, miten suoritusmittausta voidaan ja on ylipäätään mahdollista toteuttaa. Asiantuntijatyön suoritusmittauksen haasteena on asiantuntijatyön määritelmä ja se että asiantuntijoiksi voidaan luokitella monen eri alan ammattilaisia. Vaikka suoritusmittausta on tutkittu laajasti myös asiantuntijatyön näkökulmasta, voidaan laadituista tutkimuksista huomata selkeitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä erilaista asiantuntijatyötä tekevien suoritusmittauksessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä suoritusmittauksen haasteita organisaatiossa työskentelevän johdon laskentatoimen ammattilaisen eli controllerin työn suoritusmittaamiseen liittyy. Tarkoituksena on myös selvittää, minkälaiset suoritusmittarit soveltuvat controller-työn tuottavuuden suoritusmittaukseen.
Tutkimusmenetelmänä sovellettiin aikaisempia tutkimuksia sekä empiirisen aineiston keräämiseksi toteutettiin teemahaastattelu. Teemahaastattelussa haastateltiin kuutta controlleria. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa käytettiin teoriaosuudessa kerättyä tietoa suoritusmittauksen haasteista sekä soveltuvien suoritusmittareiden selvittämiseksi laadittiin aikaisempien tutkimusten pohjalta teoreettinen viitekehys suoritusmittareiden ulottuvuuksista.
Aineiston analysoinnin jälkeen voidaan todeta, että controller-työhön liittyy samankaltaisia suoritusmittauksen haasteita kuin yleisestikin asiantuntijatyöhön. Merkittäviltä osin suoritusmittauksen haasteet johtuvat asiantuntijatyölle tyypillisestä havaittavuusongelmasta. Suoritusmittauksen haasteet tyypillisesti liittyvät mittaukseen ja arviointiin, tavoitteisiin, kontrolloitavuuteen, työn luonteeseen sekä motivaation vaikutukseen. Lisäksi tutkimuksesta voidaan todeta, että controller-työn tuottavuuden suoritusmittaukseen soveltuvat suoritusmittarit ovat osittain samankaltaisia kuin aikaisemmissa asiantuntijatyön tuottavuuden tutkimuksissa. Controller-työn suoritusmittaukseen soveltuvat suoritusmittareiksi laatu, tehokkuus, oppiminen ja kehittyminen, innovaatio ja kehittäminen sekä asiakastyytyväisyys, jota voidaan mitata organisaation sisällä toimivilta sidosryhmiltä.
Tutkimuksen lopputulos laajentaa asiantuntijatyön suoritusmittauksesta tehtyä aikaisempaa tutkimusta controller-työn näkökulmasta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä suoritusmittauksen haasteita organisaatiossa työskentelevän johdon laskentatoimen ammattilaisen eli controllerin työn suoritusmittaamiseen liittyy. Tarkoituksena on myös selvittää, minkälaiset suoritusmittarit soveltuvat controller-työn tuottavuuden suoritusmittaukseen.
Tutkimusmenetelmänä sovellettiin aikaisempia tutkimuksia sekä empiirisen aineiston keräämiseksi toteutettiin teemahaastattelu. Teemahaastattelussa haastateltiin kuutta controlleria. Tutkimuksen tulosten analysoinnissa käytettiin teoriaosuudessa kerättyä tietoa suoritusmittauksen haasteista sekä soveltuvien suoritusmittareiden selvittämiseksi laadittiin aikaisempien tutkimusten pohjalta teoreettinen viitekehys suoritusmittareiden ulottuvuuksista.
Aineiston analysoinnin jälkeen voidaan todeta, että controller-työhön liittyy samankaltaisia suoritusmittauksen haasteita kuin yleisestikin asiantuntijatyöhön. Merkittäviltä osin suoritusmittauksen haasteet johtuvat asiantuntijatyölle tyypillisestä havaittavuusongelmasta. Suoritusmittauksen haasteet tyypillisesti liittyvät mittaukseen ja arviointiin, tavoitteisiin, kontrolloitavuuteen, työn luonteeseen sekä motivaation vaikutukseen. Lisäksi tutkimuksesta voidaan todeta, että controller-työn tuottavuuden suoritusmittaukseen soveltuvat suoritusmittarit ovat osittain samankaltaisia kuin aikaisemmissa asiantuntijatyön tuottavuuden tutkimuksissa. Controller-työn suoritusmittaukseen soveltuvat suoritusmittareiksi laatu, tehokkuus, oppiminen ja kehittyminen, innovaatio ja kehittäminen sekä asiakastyytyväisyys, jota voidaan mitata organisaation sisällä toimivilta sidosryhmiltä.
Tutkimuksen lopputulos laajentaa asiantuntijatyön suoritusmittauksesta tehtyä aikaisempaa tutkimusta controller-työn näkökulmasta.