Autonomisten ajoneuvojen sensoriteknologia
Rinne, Markus (2025-03-10)
Autonomisten ajoneuvojen sensoriteknologia
Rinne, Markus
(10.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031217441
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031217441
Tiivistelmä
Autonominen ajaminen perustuu useiden eri sensoreiden yhteiskäyttöön, joista kes-
keisimpiä ovat kamerat, tutkat ja lidarit. Sensoreita ei kuitenkaan voi lisätä ajoneu-
voihin liikaa. Jokainen ylimääräinen sensori kuluttaa jo valmiiksi rajallista laskenta-
tehoa. Eri sensorityyppien yhdistäminen parantaa autonomisen ajamisen tarkkuutta
ja luotettavuutta. Sensoreiden suorituskyky vaihtelee merkittävästi vallitsevien sää-
olosuhteiden mukaan. Sade ja sumu heikentävät kameroiden ja lidareiden suoritus-
kykyä, kun taas tutkat ovat herkempiä sumulle kuin sateelle. Talvisissa olosuhteissa
lumi ja jää voivat peittää sensorit ja häiritä niiden toimintaa, mikä tekee autono-
misesta ajamisesta haastavampaa. Kuljettajaa avustavaien järjestelmien avulla on
saavutettu SAE-taso 3, ja tason 5 ratkaisuja testataan jo. Suurimpina esteinä laa-
jamittaiselle käyttöönotolle ovat vastuu- ja turvallisuuskysymykset. Ajoneuvoja il-
man ihmiskuljettajaa ei vielä huomioida lainsäädännössä. Tulevaisuuden kannalta
autonominen ajaminen näyttäytyy mahdollisena, jos lainsäädäntöä muutetaan.
keisimpiä ovat kamerat, tutkat ja lidarit. Sensoreita ei kuitenkaan voi lisätä ajoneu-
voihin liikaa. Jokainen ylimääräinen sensori kuluttaa jo valmiiksi rajallista laskenta-
tehoa. Eri sensorityyppien yhdistäminen parantaa autonomisen ajamisen tarkkuutta
ja luotettavuutta. Sensoreiden suorituskyky vaihtelee merkittävästi vallitsevien sää-
olosuhteiden mukaan. Sade ja sumu heikentävät kameroiden ja lidareiden suoritus-
kykyä, kun taas tutkat ovat herkempiä sumulle kuin sateelle. Talvisissa olosuhteissa
lumi ja jää voivat peittää sensorit ja häiritä niiden toimintaa, mikä tekee autono-
misesta ajamisesta haastavampaa. Kuljettajaa avustavaien järjestelmien avulla on
saavutettu SAE-taso 3, ja tason 5 ratkaisuja testataan jo. Suurimpina esteinä laa-
jamittaiselle käyttöönotolle ovat vastuu- ja turvallisuuskysymykset. Ajoneuvoja il-
man ihmiskuljettajaa ei vielä huomioida lainsäädännössä. Tulevaisuuden kannalta
autonominen ajaminen näyttäytyy mahdollisena, jos lainsäädäntöä muutetaan.