Eurooppalaiset vihreät joukkolainat ja viherpesun torjunta : Eurooppalaisia vihreitä joukkolainoja koskeva asetus viherpesua torjuvana instrumenttina
Keskinen, Johannes (2025-02-28)
Eurooppalaiset vihreät joukkolainat ja viherpesun torjunta : Eurooppalaisia vihreitä joukkolainoja koskeva asetus viherpesua torjuvana instrumenttina
Keskinen, Johannes
(28.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718371
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031718371
Tiivistelmä
Ympäristö- ja ilmastohaasteiden ratkaisemiseksi tarvitaan mittavia rahallisia investointeja, joista merkittävän osuuden on tultava yksityiseltä sektorilta. Vihreät joukkolainat ovat yksi keskeisistä välineistä, joiden avulla yksityisiä pääomia voidaan ohjata ympäristökestäviin tarkoituksiin. Viherpesu on kuitenkin tekijä, joka uhkaa vihreiden joukkolainojen markkinan kasvua ja vakautta.
Vuonna 2023 annettiin eurooppalaisia vihreitä joukkolainoja koskeva asetus (EU) 2023/2631, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää viherpesun riskiä. Tutkielman tarkoitus on selvittää, torjuuko kyseinen asetus tavoitteidensa mukaisesti viherpesua. Tutkielma sijoittuu arviointi- ja ohjauskeinotutkimuksen alaan. Arvioinnin mittapuuna käytetään asetusta edeltäneestä oikeustilasta ja sen toimivuudesta tehtyjä havaintoja sekä näiden havaintojen pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä ja suosituksia.
Tutkielmassa suoritetun arvioinnin perusteella voidaan todeta, että asetuksella on nykymuodossaankin potentiaalia vähentää viherpesun riskiä ainakin eurooppalaisten vihreiden joukkolainojen osalta. Vaikka asetuksen informaatio-ohjaukseen perustuva malli viherpesun torjumiseksi onkin rakennettu sinänsä uskottavasti, ei kyseistä lähestymistapaa voida kuitenkaan pitää viherpesun torjumisen kannalta ihanteellisena. Erityisesti sanktioiden puute tapauksissa, joissa eurooppalaisen vihreän joukkolainan varoja ei kohdenneta asetuksen vaatimusten mukaisesti, vähentää asetuksen potentiaalia torjua viherpesua. Lisäksi asetuksen vapaaehtoisuus ja yksityisten täytäntöönpanomahdollisuuksien puute ovat tekijöitä, jotka heikentävät asetuksen viherpesua torjuvaa vaikutusta.
Viherpesun riskin mahdollisimman tehokkaaksi torjumiseksi tulisi ensinnäkin asetuksen valvonta- ja täytäntöönpanomallia muokata siten, että joukkolainaan liittyvien vaatimusten rikkominen ja siten tapahtuva viherpesu olisi sanktioitua. Suositeltava tapa tämän muutoksen toteuttamiseksi olisi osoittaa joukkolainaan liittyvien vaatimusten noudattamisen valvonta ulkopuolisten arvioijien sijasta toimivaltaisille viranomaisille. Toiseksi asetusta olisi tarpeen muuttaa siten, että sen vaatimusten noudattaminen olisi pakollista kaikkein joukkolainojen osalta, joita markkinoidaan vihreinä. Toissijaisesti vaihtoehtona olisi luoda ainakin tietyt vähimmäisvaatimukset sovellettaviksi kaikkiin vihreinä markkinoitaviin joukkolainoihin. Kolmanneksi asteuksessa tulisi nimenomaisesti vahvistaa yksityisiä täytäntöönpanomahdollisuuksia.
Vuonna 2023 annettiin eurooppalaisia vihreitä joukkolainoja koskeva asetus (EU) 2023/2631, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää viherpesun riskiä. Tutkielman tarkoitus on selvittää, torjuuko kyseinen asetus tavoitteidensa mukaisesti viherpesua. Tutkielma sijoittuu arviointi- ja ohjauskeinotutkimuksen alaan. Arvioinnin mittapuuna käytetään asetusta edeltäneestä oikeustilasta ja sen toimivuudesta tehtyjä havaintoja sekä näiden havaintojen pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä ja suosituksia.
Tutkielmassa suoritetun arvioinnin perusteella voidaan todeta, että asetuksella on nykymuodossaankin potentiaalia vähentää viherpesun riskiä ainakin eurooppalaisten vihreiden joukkolainojen osalta. Vaikka asetuksen informaatio-ohjaukseen perustuva malli viherpesun torjumiseksi onkin rakennettu sinänsä uskottavasti, ei kyseistä lähestymistapaa voida kuitenkaan pitää viherpesun torjumisen kannalta ihanteellisena. Erityisesti sanktioiden puute tapauksissa, joissa eurooppalaisen vihreän joukkolainan varoja ei kohdenneta asetuksen vaatimusten mukaisesti, vähentää asetuksen potentiaalia torjua viherpesua. Lisäksi asetuksen vapaaehtoisuus ja yksityisten täytäntöönpanomahdollisuuksien puute ovat tekijöitä, jotka heikentävät asetuksen viherpesua torjuvaa vaikutusta.
Viherpesun riskin mahdollisimman tehokkaaksi torjumiseksi tulisi ensinnäkin asetuksen valvonta- ja täytäntöönpanomallia muokata siten, että joukkolainaan liittyvien vaatimusten rikkominen ja siten tapahtuva viherpesu olisi sanktioitua. Suositeltava tapa tämän muutoksen toteuttamiseksi olisi osoittaa joukkolainaan liittyvien vaatimusten noudattamisen valvonta ulkopuolisten arvioijien sijasta toimivaltaisille viranomaisille. Toiseksi asetusta olisi tarpeen muuttaa siten, että sen vaatimusten noudattaminen olisi pakollista kaikkein joukkolainojen osalta, joita markkinoidaan vihreinä. Toissijaisesti vaihtoehtona olisi luoda ainakin tietyt vähimmäisvaatimukset sovellettaviksi kaikkiin vihreinä markkinoitaviin joukkolainoihin. Kolmanneksi asteuksessa tulisi nimenomaisesti vahvistaa yksityisiä täytäntöönpanomahdollisuuksia.