Minäpystyvyys monimateriaalisen käsityön opetuksessa : Opettajien kokemuksia ja näkökulmia
Ahlbom, Karoliina; Ahola, Elli (2025-02-18)
Minäpystyvyys monimateriaalisen käsityön opetuksessa : Opettajien kokemuksia ja näkökulmia
Ahlbom, Karoliina
Ahola, Elli
(18.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019584
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032019584
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee käsityön opettajien kokemuksia minäpystyvyydestä monimateriaalisen käsityön opetuksessa. Minäpystyvyys eli opettajien usko omiin kykyihinsä suoriutua työnsä vaatimuksista, vaikuttaa merkittävästi sekä opetuksen laatuun että opettajien työhyvinvointiin. Tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä tekijät vahvistavat tai heikentävät käsityön opettajien minäpystyvyyttä ja miten nämä kokemukset ilmenevät heidän työssään. Laadullisessa, fenomenologiseen lähestymistapaan pohjautuvassa tutkimuksessa aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, johon vastasi 25 käsityön opettajaa. Aineiston analysointi tehtiin teemoittelun ja sisällönanalyysin avulla, mikä mahdollisti vastaajien moninaisten kokemusten syvällisen tarkastelun.
Tulokset osoittavat, että opettajien minäpystyvyyttä vahvistavat erityisesti onnistumisen kokemukset, työyhteisön tuki ja riittävät resurssit, kuten toimivat oppimisympäristöt ja laadukkaat materiaalit. Monimateriaalinen käsityö, joka kattaa sekä teknisen että tekstiilipuolen sisältöalueet, asettaa opettajille vaatimuksia hallita useita eri materiaaleja ja tekniikoita samanaikaisesti. Näiden vaatimusten keskellä opettajien minäpystyvyyttä saattavat heikentää resurssien niukkuus, ajanpuute ja opetussuunnitelmien muuttuvat vaatimukset. Koulutuksen merkitys korostuu tuloksissa, sillä opettajankoulutuksen tulisi tarjota hyvät valmiudet opetussuunnitelman mukaiseen käsityön opetukseen, ja täydennyskoulutuksella voidaan tukea opettajia työssä kohtaamissaan uusissa sisällöissä ja haasteissa.
Tutkimus tuo esiin vahvan minäpystyvyyden positiiviset vaikutukset niin opetuksen laatuun kuin opettajien työssäjaksamiseen. Minäpystyvyys auttaa opettajia hyödyntämään oppimisympäristön mahdollisuudet ja kohtaamaan myös työn haasteet luottavaisesti. Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa sekä opettajankoulutuksen kehittämisestä että työyhteisöjen tuen merkityksestä. Lisäksi se avaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, joissa voidaan tarkastella esimerkiksi minäpystyvyyden pitkäaikaisia vaikutuksia opetuksen tuloksiin ja opettajien urakehitykseen.
Tulokset osoittavat, että opettajien minäpystyvyyttä vahvistavat erityisesti onnistumisen kokemukset, työyhteisön tuki ja riittävät resurssit, kuten toimivat oppimisympäristöt ja laadukkaat materiaalit. Monimateriaalinen käsityö, joka kattaa sekä teknisen että tekstiilipuolen sisältöalueet, asettaa opettajille vaatimuksia hallita useita eri materiaaleja ja tekniikoita samanaikaisesti. Näiden vaatimusten keskellä opettajien minäpystyvyyttä saattavat heikentää resurssien niukkuus, ajanpuute ja opetussuunnitelmien muuttuvat vaatimukset. Koulutuksen merkitys korostuu tuloksissa, sillä opettajankoulutuksen tulisi tarjota hyvät valmiudet opetussuunnitelman mukaiseen käsityön opetukseen, ja täydennyskoulutuksella voidaan tukea opettajia työssä kohtaamissaan uusissa sisällöissä ja haasteissa.
Tutkimus tuo esiin vahvan minäpystyvyyden positiiviset vaikutukset niin opetuksen laatuun kuin opettajien työssäjaksamiseen. Minäpystyvyys auttaa opettajia hyödyntämään oppimisympäristön mahdollisuudet ja kohtaamaan myös työn haasteet luottavaisesti. Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa sekä opettajankoulutuksen kehittämisestä että työyhteisöjen tuen merkityksestä. Lisäksi se avaa mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, joissa voidaan tarkastella esimerkiksi minäpystyvyyden pitkäaikaisia vaikutuksia opetuksen tuloksiin ja opettajien urakehitykseen.