DAC7-direktiivi ja Verohallinnon tiedonsaanti digitaalisilta alustaoperaattoreilta
Virtanen, Kaisa (2025-03-14)
DAC7-direktiivi ja Verohallinnon tiedonsaanti digitaalisilta alustaoperaattoreilta
Virtanen, Kaisa
(14.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041426631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041426631
Tiivistelmä
Digitaalisuus on alati kasvava trendi, joka on nykyään läsnä kaikkialla. Digitalisaation myötä myös alustatalous on viime vuosina kasvanut mittakaavaltaan merkittävästi ja synnyttänyt uusia liiketoimintamalleja sekä arvonluontitapoja. Erilaiset digitaaliset alustat tarjoavat käyttäjilleen mahdollisuuden tavaroiden ja palveluiden vaivattomaan myymiseen ja hankkimiseen miltei mistä tahansa päin maailmaa. Alustatalouden kansainvälisen luonteen vuoksi myös verolainsäädäntöä kohtaan on aiheutunut muutospaineita, koska digitaalisilta alustoilta saatavia tuloja on jäänyt ilmoittamatta merkittävissä määrin. Veroviranomaiset eivät ole saaneet tarpeeksi tietoa alustatalouden tuloista, jolloin verotus jää puutteelliseksi ja syntyy verovajetta. Yhdessä alustatalouden rajat ylittävän luonteen kanssa luo tämä myös mahdollisuuksia veropetoksiin, verovilppiin ja veronkiertoon. Euroopan unioni pyrki vastaamaan alustatalouden verotukseen aiheuttamiin haasteisiin julkaisemalla DAC7-direktiivin, jolla muutettiin hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla annettua direktiiviä. Uutta direktiiviä on sovellettu vuoden 2023 alusta lähtien Euroopan unionissa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia DAC7-direktiivillä on Verohallinnon tiedonsaantiin digitaalisilta alustaoperaattoreilta. DAC7-direktiivi loi digitaalisen alustatalouden toimijoille uudenlaisen raportointivelvollisuuden, jonka perusteella niiden tulee raportoida säännöllisesti ja massaluonteisesti tietoja alustallaan toimivista myyjistä ja näiden toimista. Tarkastelu kohdistetaan ensin Verohallinnon tiedonsaantitapoihin alustatuloista, jotta saadaan kattava ymmärrys sen tilasta ennen direktiivimuutosta. Tämä jälkeen käsitellään itse DAC7-direktiivin sisältö ja tavoitteet, sekä sen luoma alustaoperaattoreiden raportointivelvollisuus. Yksityiskohtaisempi tarkastelu kohdistetaan DAC7-direktiivin vaikutuksiin Suomessa. Sen myötä säädettiin uusi laki digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla, sekä tehtiin muita pienempiä muutoksia verolainsäädäntöön. Vaikutuksien tarkastelulla pyritään vastaamaan tutkielman päätutkimuskysymykseen eli havaitsemaan DAC7- direktiivin aiheuttamia muutoksia Verohallinnon tiedonsaantiin digitaalisilta alustaoperaattoreilta.
Tutkielmassa tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan todeta, että DAC7-direktiivillä oli huomattavia vaikutuksia Verohallinnon tiedonsaantiin digitaalisilta alustaoperaattoreilta. Suurimmat muutokset koskivat sivullisen tiedonantovelvollisuutta, jonka perusteella alustaoperaattorit raportoivat Verohallinnolle automaattisesti alustoillaan välitetyistä olennaisista toimista. DAC7-direktiivillä on vaikutuksia myös kansainväliseen verotustietojenvaihtoon sekä välillisesti verovelvollisten omaan ilmoittamiseen. Muutoksia havaittiin myös ilmoitettujen tietojen määrässä, laadussa ja muodossa, sekä ilmoittamisen ja tietojen käsittelyn aiheuttamassa hallinnollisessa taakassa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia DAC7-direktiivillä on Verohallinnon tiedonsaantiin digitaalisilta alustaoperaattoreilta. DAC7-direktiivi loi digitaalisen alustatalouden toimijoille uudenlaisen raportointivelvollisuuden, jonka perusteella niiden tulee raportoida säännöllisesti ja massaluonteisesti tietoja alustallaan toimivista myyjistä ja näiden toimista. Tarkastelu kohdistetaan ensin Verohallinnon tiedonsaantitapoihin alustatuloista, jotta saadaan kattava ymmärrys sen tilasta ennen direktiivimuutosta. Tämä jälkeen käsitellään itse DAC7-direktiivin sisältö ja tavoitteet, sekä sen luoma alustaoperaattoreiden raportointivelvollisuus. Yksityiskohtaisempi tarkastelu kohdistetaan DAC7-direktiivin vaikutuksiin Suomessa. Sen myötä säädettiin uusi laki digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla, sekä tehtiin muita pienempiä muutoksia verolainsäädäntöön. Vaikutuksien tarkastelulla pyritään vastaamaan tutkielman päätutkimuskysymykseen eli havaitsemaan DAC7- direktiivin aiheuttamia muutoksia Verohallinnon tiedonsaantiin digitaalisilta alustaoperaattoreilta.
Tutkielmassa tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan todeta, että DAC7-direktiivillä oli huomattavia vaikutuksia Verohallinnon tiedonsaantiin digitaalisilta alustaoperaattoreilta. Suurimmat muutokset koskivat sivullisen tiedonantovelvollisuutta, jonka perusteella alustaoperaattorit raportoivat Verohallinnolle automaattisesti alustoillaan välitetyistä olennaisista toimista. DAC7-direktiivillä on vaikutuksia myös kansainväliseen verotustietojenvaihtoon sekä välillisesti verovelvollisten omaan ilmoittamiseen. Muutoksia havaittiin myös ilmoitettujen tietojen määrässä, laadussa ja muodossa, sekä ilmoittamisen ja tietojen käsittelyn aiheuttamassa hallinnollisessa taakassa.