’’Tasapainossa universumin kanssa’’ – aikuisopiskelijoiden motiiveja taiteen opiskelulle ja näkemyksiä taiteilijan ammatista
Tammela, Kerttu (2023-05-03)
’’Tasapainossa universumin kanssa’’ – aikuisopiskelijoiden motiiveja taiteen opiskelulle ja näkemyksiä taiteilijan ammatista
Tammela, Kerttu
(03.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151118
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151118
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on aikuisopiskelu, motivaatio ja taideala. Tutkielmassa käsitellään aikuisiällä taideopintoja suorittaneiden henkilöiden antamia motiiveja ja merkityksiä alan opintoihin päätymiseen ja taiteilijan ammattiin liittyen. Tutkielman aihe on ajankohtainen jatkuvan oppimisen käsitteen ollessa koko yhteiskunnassa pinnalla oleva käsite. Aikuisopiskelijoita on tärkeää tutkia, koska heidän määränsä lisääntyy jatkuvasti muuttuvan työmaailman takia.
Aikuisiällä tapahtuva opiskelu voi olla päivittäiseen elämään liittyvää uusien asioiden opiskelua, työssä oppimista, tarkoituksenmukaista lisäkouluttautumista tai harrastuksen takia opiskelemista. Taidealan koulutus on moninkertaistunut Suomessa viime vuosikymmeninä. Myös urasiirtymät ovat lisääntyneet yhteiskunnan taloudellisen epävarmuuden kasvaessa.
Tutkielmassa on haastateltu seitsemää eri-ikäistä henkilöä, jotka ovat olleet tai ovat tällä hetkellä aikuisopiskelijana taidealan koulutuksessa. Haastateltavia löytyi pääasiassa kuvataiteen alalta, mutta yksi myös elokuva- ja kirjallisuusalalta. Tämä tutkielman aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkielma toteutettiin monimetodisesti: aineistoa kvantifioitiin taulukoiden muotoon kvalitatiivisen luokitteluanalyysin tueksi.
Tulosten mukaan tärkein motiivi alalle hakeutumiseen, opintojen suorittamiseen ja taiteilijan ammattiin pyrkimiseen oli merkityksellisyys, jota koettiin taiteen tekemistä kohtaan. Aineiston analyysin kautta löydetyt motiivit sijoitettiin Marjaana Veermansin (2017) laatimaan kuvioon motivaatioon liittyvistä käsitteistä, jota kautta pystyttiin selvittämään motivaation osa-alueiden yleisyyttä toisiinsa verrattuna. Sisäinen motivaatio oli hieman ulkoista vahvempi tässä tutkimusjoukossa. Aiempien tutkimusten tavoin oppimisen kehittyminen, itsetunnon vahvistuminen ja itsensä ilmaiseminen esiintyivät yleisinä motiiveina. Uutena havaintona tutkielmassani nousi esiin esimerkiksi tutkinnon tärkeys taiteilijaliittoihin pääsemisessä. Liittojen jäsenyys kasvattaa mahdollisuuksia saada rahoitusta ja päästä osaksi näyttelyitä.
Aikuisiällä tapahtuva opiskelu voi olla päivittäiseen elämään liittyvää uusien asioiden opiskelua, työssä oppimista, tarkoituksenmukaista lisäkouluttautumista tai harrastuksen takia opiskelemista. Taidealan koulutus on moninkertaistunut Suomessa viime vuosikymmeninä. Myös urasiirtymät ovat lisääntyneet yhteiskunnan taloudellisen epävarmuuden kasvaessa.
Tutkielmassa on haastateltu seitsemää eri-ikäistä henkilöä, jotka ovat olleet tai ovat tällä hetkellä aikuisopiskelijana taidealan koulutuksessa. Haastateltavia löytyi pääasiassa kuvataiteen alalta, mutta yksi myös elokuva- ja kirjallisuusalalta. Tämä tutkielman aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkielma toteutettiin monimetodisesti: aineistoa kvantifioitiin taulukoiden muotoon kvalitatiivisen luokitteluanalyysin tueksi.
Tulosten mukaan tärkein motiivi alalle hakeutumiseen, opintojen suorittamiseen ja taiteilijan ammattiin pyrkimiseen oli merkityksellisyys, jota koettiin taiteen tekemistä kohtaan. Aineiston analyysin kautta löydetyt motiivit sijoitettiin Marjaana Veermansin (2017) laatimaan kuvioon motivaatioon liittyvistä käsitteistä, jota kautta pystyttiin selvittämään motivaation osa-alueiden yleisyyttä toisiinsa verrattuna. Sisäinen motivaatio oli hieman ulkoista vahvempi tässä tutkimusjoukossa. Aiempien tutkimusten tavoin oppimisen kehittyminen, itsetunnon vahvistuminen ja itsensä ilmaiseminen esiintyivät yleisinä motiiveina. Uutena havaintona tutkielmassani nousi esiin esimerkiksi tutkinnon tärkeys taiteilijaliittoihin pääsemisessä. Liittojen jäsenyys kasvattaa mahdollisuuksia saada rahoitusta ja päästä osaksi näyttelyitä.