Näytä suppeat kuvailutiedot

’’Tasapainossa universumin kanssa’’ – aikuisopiskelijoiden motiiveja taiteen opiskelulle ja näkemyksiä taiteilijan ammatista

Tammela, Kerttu (2023-05-03)

dc.contributor.authorTammela, Kerttu
dc.date.accessioned2023-06-01T21:04:50Z
dc.date.available2023-06-01T21:04:50Z
dc.date.issued2023-05-03
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/175208
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman aiheena on aikuisopiskelu, motivaatio ja taideala. Tutkielmassa käsitellään aikuisiällä taideopintoja suorittaneiden henkilöiden antamia motiiveja ja merkityksiä alan opintoihin päätymiseen ja taiteilijan ammattiin liittyen. Tutkielman aihe on ajankohtainen jatkuvan oppimisen käsitteen ollessa koko yhteiskunnassa pinnalla oleva käsite. Aikuisopiskelijoita on tärkeää tutkia, koska heidän määränsä lisääntyy jatkuvasti muuttuvan työmaailman takia. Aikuisiällä tapahtuva opiskelu voi olla päivittäiseen elämään liittyvää uusien asioiden opiskelua, työssä oppimista, tarkoituksenmukaista lisäkouluttautumista tai harrastuksen takia opiskelemista. Taidealan koulutus on moninkertaistunut Suomessa viime vuosikymmeninä. Myös urasiirtymät ovat lisääntyneet yhteiskunnan taloudellisen epävarmuuden kasvaessa. Tutkielmassa on haastateltu seitsemää eri-ikäistä henkilöä, jotka ovat olleet tai ovat tällä hetkellä aikuisopiskelijana taidealan koulutuksessa. Haastateltavia löytyi pääasiassa kuvataiteen alalta, mutta yksi myös elokuva- ja kirjallisuusalalta. Tämä tutkielman aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkielma toteutettiin monimetodisesti: aineistoa kvantifioitiin taulukoiden muotoon kvalitatiivisen luokitteluanalyysin tueksi. Tulosten mukaan tärkein motiivi alalle hakeutumiseen, opintojen suorittamiseen ja taiteilijan ammattiin pyrkimiseen oli merkityksellisyys, jota koettiin taiteen tekemistä kohtaan. Aineiston analyysin kautta löydetyt motiivit sijoitettiin Marjaana Veermansin (2017) laatimaan kuvioon motivaatioon liittyvistä käsitteistä, jota kautta pystyttiin selvittämään motivaation osa-alueiden yleisyyttä toisiinsa verrattuna. Sisäinen motivaatio oli hieman ulkoista vahvempi tässä tutkimusjoukossa. Aiempien tutkimusten tavoin oppimisen kehittyminen, itsetunnon vahvistuminen ja itsensä ilmaiseminen esiintyivät yleisinä motiiveina. Uutena havaintona tutkielmassani nousi esiin esimerkiksi tutkinnon tärkeys taiteilijaliittoihin pääsemisessä. Liittojen jäsenyys kasvattaa mahdollisuuksia saada rahoitusta ja päästä osaksi näyttelyitä.
dc.format.extent75
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectaikuisopiskelija, jatkuva oppiminen, merkityksellisyys, motivaatio, taide, teemahaastattelu
dc.title’’Tasapainossa universumin kanssa’’ – aikuisopiskelijoiden motiiveja taiteen opiskelulle ja näkemyksiä taiteilijan ammatista
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2023060151118
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede (kasvatustieteiden laitos)|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot