Koulutusviennin monikulttuuristen vuorovaikutustilanteiden haasteet ja kulttuurisen osaamisen merkitys niiden kohtaamisessa : Suomalaisten koulutusvientitoimijoiden kokemuksia Kiinasta, Intiasta ja Saudi-Arabiasta
Muhonen, Olivia; Varjo, Sofia (2023-06-26)
Koulutusviennin monikulttuuristen vuorovaikutustilanteiden haasteet ja kulttuurisen osaamisen merkitys niiden kohtaamisessa : Suomalaisten koulutusvientitoimijoiden kokemuksia Kiinasta, Intiasta ja Saudi-Arabiasta
Muhonen, Olivia
Varjo, Sofia
(26.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230901115960
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230901115960
Tiivistelmä
Suomalaista koulutusvientiä on tutkittu toistaiseksi vain vähän kaupallisen näkökulman ulkopuolelta ja melko uudella toimialalla on tarvetta kyseisen tutkimusaukon täydentämiseen. Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia suomalaisen koulutusviennin monikulttuuristen vuorovaikutustilanteiden haasteita sekä selvittää, minkälaisesta kulttuurisesta osaamisesta on hyötyä niiden kohtaamisessa Kiinassa, Intiassa ja Saudi-Arabiassa. Laajemmin tarkasteltuna tutkielman tavoitteiden kautta pyritään tukemaan koulutusvientitoimijoiden kansainvälistä yhteistyötä.
Kvalitatiivisena toteutetun tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 11 koulutusvientitoimijaa. Haastatteluiden litterointeja käsiteltiin sekä aineisto- että teorialähtöisesti, jotta esille nousseita haasteita voitiin linkittää kulttuurisen osaamisen viitekehykseen. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin tutkijatriangulaatiota.
Tutkielman päätuloksena voidaan todeta, että koulutusviennin monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa haasteita aiheuttavat väärinymmärrykset sekä yhteisymmärryksen rakentaminen, ja erityisesti kognitiivisella, metakognitiivisella, motivaationaalisella sekä behavioraalisella kulttuurisella älykkyydellä voidaan tukea näiden haasteiden kohtaamista. Tulokset ovat pääsääntöisesti hyvin linjassa aiempien koulutusvientikontekstin ulkopuolella toteutettujen monikulttuurista vuorovaikutusta käsittelevien tutkimusten kanssa, mutta ne sisältävät tarkastelunäkökulman vuoksi aiempaa enemmän viittauksia koulutukseen.
Monikulttuurisen tutkimuskirjallisuuden ja asiantuntijoiden kokemusten linkittämisen myötä tutkielmaa voidaan hyödyntää koulutusvientitoimijoiden perehtymisessä, joka myös tutkielman tulosten mukaan on keskeistä haasteiden kohtaamisen kannalta. Jatkotutkimusta kuitenkin kaivataan, jotta saadaan enemmän ymmärrystä kulttuurisen osaamisen osa-alueiden välisistä suhteista, muiden kohdemaiden ominaispiirteistä sekä vieraiden kulttuurien edustajien kokemuksista käänteisesti suomalaisesta kulttuurista.
Kvalitatiivisena toteutetun tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 11 koulutusvientitoimijaa. Haastatteluiden litterointeja käsiteltiin sekä aineisto- että teorialähtöisesti, jotta esille nousseita haasteita voitiin linkittää kulttuurisen osaamisen viitekehykseen. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin tutkijatriangulaatiota.
Tutkielman päätuloksena voidaan todeta, että koulutusviennin monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa haasteita aiheuttavat väärinymmärrykset sekä yhteisymmärryksen rakentaminen, ja erityisesti kognitiivisella, metakognitiivisella, motivaationaalisella sekä behavioraalisella kulttuurisella älykkyydellä voidaan tukea näiden haasteiden kohtaamista. Tulokset ovat pääsääntöisesti hyvin linjassa aiempien koulutusvientikontekstin ulkopuolella toteutettujen monikulttuurista vuorovaikutusta käsittelevien tutkimusten kanssa, mutta ne sisältävät tarkastelunäkökulman vuoksi aiempaa enemmän viittauksia koulutukseen.
Monikulttuurisen tutkimuskirjallisuuden ja asiantuntijoiden kokemusten linkittämisen myötä tutkielmaa voidaan hyödyntää koulutusvientitoimijoiden perehtymisessä, joka myös tutkielman tulosten mukaan on keskeistä haasteiden kohtaamisen kannalta. Jatkotutkimusta kuitenkin kaivataan, jotta saadaan enemmän ymmärrystä kulttuurisen osaamisen osa-alueiden välisistä suhteista, muiden kohdemaiden ominaispiirteistä sekä vieraiden kulttuurien edustajien kokemuksista käänteisesti suomalaisesta kulttuurista.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Monikulttuurisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa : Laadullinen tapaustutkimus varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajien näkemyksistä
Lampi, Linda; Lehtonen, Anna (09.05.2022)Maahanmuutto on lisääntynyt Suomessa jo pidemmän aikaa. Se näkyy varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa kielten ja kulttuurien moninaisuutena. Tämän pro gradu -tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millä tavoin varhaiskasvatuksen ...avoin -
”Me ollaan paljon enemmän kuin fyysinen taso”, New age -henkisyys ja siinä esiintyvät terveyskäsitykset osana suomalaista länsimaista kulttuuria 2000-luvun alussa
Uusisalo, Nea (09.12.2019)Tämä tutkielma tarkastelee new age -henkisyyden käsitystä kokonaisvaltaisesta terveydestä ja terveyden ylläpitämisestä sekä ympäröivän yhteiskunnan suhtautumista new age -henkiseen terveydenhuoltoon 2000-luvun alun Suomessa. ...avoin -
Tulva vai maahanmuuttotulva? : Postmateriaaliset ja kansalliskonservatiiviset arvot sekä riskien kokeminen suomalaisessa puoluepolitiikassa
Sirppiniemi, Ringa (13.05.2019)Tutkielmassa tarkastellaan postmateriaalisten ja kansalliskonservatiivisten arvojen välistä jakolinjaa suomalaisessa 2010-luvun puoluepolitiikassa. Kiinnostuksen kohteena ovat puolueiden sijoittuminen postmateriaalisten ...suljettu