Näytä suppeat kuvailutiedot

Koulutusviennin monikulttuuristen vuorovaikutustilanteiden haasteet ja kulttuurisen osaamisen merkitys niiden kohtaamisessa : Suomalaisten koulutusvientitoimijoiden kokemuksia Kiinasta, Intiasta ja Saudi-Arabiasta

Muhonen, Olivia; Varjo, Sofia (2023-06-26)

dc.contributor.authorMuhonen, Olivia
dc.contributor.authorVarjo, Sofia
dc.date.accessioned2023-09-03T21:06:50Z
dc.date.available2023-09-03T21:06:50Z
dc.date.issued2023-06-26
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/175741
dc.description.abstractSuomalaista koulutusvientiä on tutkittu toistaiseksi vain vähän kaupallisen näkökulman ulkopuolelta ja melko uudella toimialalla on tarvetta kyseisen tutkimusaukon täydentämiseen. Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia suomalaisen koulutusviennin monikulttuuristen vuorovaikutustilanteiden haasteita sekä selvittää, minkälaisesta kulttuurisesta osaamisesta on hyötyä niiden kohtaamisessa Kiinassa, Intiassa ja Saudi-Arabiassa. Laajemmin tarkasteltuna tutkielman tavoitteiden kautta pyritään tukemaan koulutusvientitoimijoiden kansainvälistä yhteistyötä. Kvalitatiivisena toteutetun tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 11 koulutusvientitoimijaa. Haastatteluiden litterointeja käsiteltiin sekä aineisto- että teorialähtöisesti, jotta esille nousseita haasteita voitiin linkittää kulttuurisen osaamisen viitekehykseen. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin tutkijatriangulaatiota. Tutkielman päätuloksena voidaan todeta, että koulutusviennin monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa haasteita aiheuttavat väärinymmärrykset sekä yhteisymmärryksen rakentaminen, ja erityisesti kognitiivisella, metakognitiivisella, motivaationaalisella sekä behavioraalisella kulttuurisella älykkyydellä voidaan tukea näiden haasteiden kohtaamista. Tulokset ovat pääsääntöisesti hyvin linjassa aiempien koulutusvientikontekstin ulkopuolella toteutettujen monikulttuurista vuorovaikutusta käsittelevien tutkimusten kanssa, mutta ne sisältävät tarkastelunäkökulman vuoksi aiempaa enemmän viittauksia koulutukseen. Monikulttuurisen tutkimuskirjallisuuden ja asiantuntijoiden kokemusten linkittämisen myötä tutkielmaa voidaan hyödyntää koulutusvientitoimijoiden perehtymisessä, joka myös tutkielman tulosten mukaan on keskeistä haasteiden kohtaamisen kannalta. Jatkotutkimusta kuitenkin kaivataan, jotta saadaan enemmän ymmärrystä kulttuurisen osaamisen osa-alueiden välisistä suhteista, muiden kohdemaiden ominaispiirteistä sekä vieraiden kulttuurien edustajien kokemuksista käänteisesti suomalaisesta kulttuurista.
dc.format.extent104
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectkoulutusvienti, monikulttuurinen vuorovaikutus, kulttuurinen osaaminen, yksilölliset ominaisuudet, kognitiivinen kulttuurinen älykkyys, metakognitiivinen kulttuurinen älykkyys, motivaationaalinen kulttuurinen älykkyys, behavioraalinen kulttuurinen älykkyys
dc.titleKoulutusviennin monikulttuuristen vuorovaikutustilanteiden haasteet ja kulttuurisen osaamisen merkitys niiden kohtaamisessa : Suomalaisten koulutusvientitoimijoiden kokemuksia Kiinasta, Intiasta ja Saudi-Arabiasta
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe20230901115960
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede (opettajankoulutuslaitos, Turku)|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=OKL Turku|en=|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot