Tekoälyn rooli digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa
Varjonen, Elina (2024-08-15)
Tekoälyn rooli digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa
Varjonen, Elina
(15.08.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024083067294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024083067294
Tiivistelmä
Tekoälyä hyödynnetään yhä enemmän digitaalisessa markkinoinnissa, mikä on kasvattanut sen
roolia digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tekoälyn yleistyminen on muuttanut
kuluttajien odotuksia, ja he odottavat vastaanottavansa yhä personoidumpia tuotteita, palveluita
ja sisältöä digitaalisissa kanavissa ilman, että heidän tietosuojaansa tai yksityisyyttään
vaarannetaan. Tämä tutkimus syventää ymmärrystä tekoälyn positiivisista ja negatiivisista
vaikutuksista digitaaliseen asiakaskokemukseen. Yritysten on vastattava kuluttajien kasvaviin
odotuksiin parantaakseen digitaalista asiakaskokemusta ja säilyttääkseen sekä kasvattaakseen
asiakaskuntansa arvoa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mikä rooli tekoälyllä on digitaalisen
asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tutkimuskysymys jakautuu kolmeen osaongelmaan:
1. Miten tekoälyä hyödynnetään digitaalisessa markkinoinnissa?
2. Mitkä ovat tekoälyn hyödyntämisen edut ja haasteet digitaalisessa markkinoinnissa?
3. Miten kuluttajan digitaalinen asiakaskokemus muodostuu?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin
puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin 12 kuluttajaa, ja haastattelut
toteutettiin yksilö-, ryhmä- ja parihaastatteluina mahdollisimman kattavan haastatteluaineiston
keräämiseksi. Kaikki haastattelut pohjautuivat samaan haastattelurunkoon, mutta
puolistrukturoitu menetelmä mahdollisti joustavuuden kysymysten järjestyksessä ja
syventymisen aiheeseen haastateltavien vastausten perusteella. Tämä monipuolisti kerättyä
aineistoa.
Tämä tutkimus toi esiin uusia näkökulmia olemassa olevaan digitaalisen asiakaskokemuksen
teoriaan, korostaen tekoälyn keskeistä roolia luottamuksen, toiminnallisuuden ja monikanavaisen
interaktiivisuuden muodostumisessa. Tulokset osoittavat, että tekoälyllä on merkittävä vaikutus
digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa, vaikuttaen kaikkien digitaalisten kanavien
taustalla. Vaikka kuluttajat ovat tietoisia tekoälyn käytöstä digitaalisessa markkinoinnissa, heillä
on vain osittainen ymmärrys tekoälyn toimintaperiaatteista digitaalisten kokemusten taustalla.
Tekoälyn rooli on siis osittain näkymätön kuluttajille digitaalisen asiakaskokemuksen
muodostumisessa, mikä korostaa tekoälyn hyödyntämisen läpinäkyvyyden lisäämistä
digitaalisessa markkinoinnissa. Tämä tutkimus syventää teoreettista ymmärrystä siitä, miten
tekoäly muokkaa digitaalisen markkinoinnin alaa ja minkälaisia vaikutuksia sillä on kuluttajan
digitaaliseen asiakaskokemukseen.
Tutkimuksen tulokset auttavat yrityksiä ymmärtämään mikä rooli tekoälyllä on kuluttajan
digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tutkimustulosten avulla yritykset voivat
kehittää vastuullisesti digitaalista markkinointia, joka hyödyntää tekoälyä vastatakseen
kuluttajien odotuksiin. Näin yritykset voivat kehittää sisältöä, tuotteita ja palveluita digitaalisiin
kanaviin, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
roolia digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tekoälyn yleistyminen on muuttanut
kuluttajien odotuksia, ja he odottavat vastaanottavansa yhä personoidumpia tuotteita, palveluita
ja sisältöä digitaalisissa kanavissa ilman, että heidän tietosuojaansa tai yksityisyyttään
vaarannetaan. Tämä tutkimus syventää ymmärrystä tekoälyn positiivisista ja negatiivisista
vaikutuksista digitaaliseen asiakaskokemukseen. Yritysten on vastattava kuluttajien kasvaviin
odotuksiin parantaakseen digitaalista asiakaskokemusta ja säilyttääkseen sekä kasvattaakseen
asiakaskuntansa arvoa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mikä rooli tekoälyllä on digitaalisen
asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tutkimuskysymys jakautuu kolmeen osaongelmaan:
1. Miten tekoälyä hyödynnetään digitaalisessa markkinoinnissa?
2. Mitkä ovat tekoälyn hyödyntämisen edut ja haasteet digitaalisessa markkinoinnissa?
3. Miten kuluttajan digitaalinen asiakaskokemus muodostuu?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin
puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin 12 kuluttajaa, ja haastattelut
toteutettiin yksilö-, ryhmä- ja parihaastatteluina mahdollisimman kattavan haastatteluaineiston
keräämiseksi. Kaikki haastattelut pohjautuivat samaan haastattelurunkoon, mutta
puolistrukturoitu menetelmä mahdollisti joustavuuden kysymysten järjestyksessä ja
syventymisen aiheeseen haastateltavien vastausten perusteella. Tämä monipuolisti kerättyä
aineistoa.
Tämä tutkimus toi esiin uusia näkökulmia olemassa olevaan digitaalisen asiakaskokemuksen
teoriaan, korostaen tekoälyn keskeistä roolia luottamuksen, toiminnallisuuden ja monikanavaisen
interaktiivisuuden muodostumisessa. Tulokset osoittavat, että tekoälyllä on merkittävä vaikutus
digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa, vaikuttaen kaikkien digitaalisten kanavien
taustalla. Vaikka kuluttajat ovat tietoisia tekoälyn käytöstä digitaalisessa markkinoinnissa, heillä
on vain osittainen ymmärrys tekoälyn toimintaperiaatteista digitaalisten kokemusten taustalla.
Tekoälyn rooli on siis osittain näkymätön kuluttajille digitaalisen asiakaskokemuksen
muodostumisessa, mikä korostaa tekoälyn hyödyntämisen läpinäkyvyyden lisäämistä
digitaalisessa markkinoinnissa. Tämä tutkimus syventää teoreettista ymmärrystä siitä, miten
tekoäly muokkaa digitaalisen markkinoinnin alaa ja minkälaisia vaikutuksia sillä on kuluttajan
digitaaliseen asiakaskokemukseen.
Tutkimuksen tulokset auttavat yrityksiä ymmärtämään mikä rooli tekoälyllä on kuluttajan
digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tutkimustulosten avulla yritykset voivat
kehittää vastuullisesti digitaalista markkinointia, joka hyödyntää tekoälyä vastatakseen
kuluttajien odotuksiin. Näin yritykset voivat kehittää sisältöä, tuotteita ja palveluita digitaalisiin
kanaviin, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.