Näytä suppeat kuvailutiedot

Tekoälyn rooli digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa

Varjonen, Elina (2024-08-15)

dc.contributor.authorVarjonen, Elina
dc.date.accessioned2024-08-30T21:03:13Z
dc.date.available2024-08-30T21:03:13Z
dc.date.issued2024-08-15
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/178934
dc.description.abstractTekoälyä hyödynnetään yhä enemmän digitaalisessa markkinoinnissa, mikä on kasvattanut sen roolia digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tekoälyn yleistyminen on muuttanut kuluttajien odotuksia, ja he odottavat vastaanottavansa yhä personoidumpia tuotteita, palveluita ja sisältöä digitaalisissa kanavissa ilman, että heidän tietosuojaansa tai yksityisyyttään vaarannetaan. Tämä tutkimus syventää ymmärrystä tekoälyn positiivisista ja negatiivisista vaikutuksista digitaaliseen asiakaskokemukseen. Yritysten on vastattava kuluttajien kasvaviin odotuksiin parantaakseen digitaalista asiakaskokemusta ja säilyttääkseen sekä kasvattaakseen asiakaskuntansa arvoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mikä rooli tekoälyllä on digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tutkimuskysymys jakautuu kolmeen osaongelmaan: 1. Miten tekoälyä hyödynnetään digitaalisessa markkinoinnissa? 2. Mitkä ovat tekoälyn hyödyntämisen edut ja haasteet digitaalisessa markkinoinnissa? 3. Miten kuluttajan digitaalinen asiakaskokemus muodostuu? Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin 12 kuluttajaa, ja haastattelut toteutettiin yksilö-, ryhmä- ja parihaastatteluina mahdollisimman kattavan haastatteluaineiston keräämiseksi. Kaikki haastattelut pohjautuivat samaan haastattelurunkoon, mutta puolistrukturoitu menetelmä mahdollisti joustavuuden kysymysten järjestyksessä ja syventymisen aiheeseen haastateltavien vastausten perusteella. Tämä monipuolisti kerättyä aineistoa. Tämä tutkimus toi esiin uusia näkökulmia olemassa olevaan digitaalisen asiakaskokemuksen teoriaan, korostaen tekoälyn keskeistä roolia luottamuksen, toiminnallisuuden ja monikanavaisen interaktiivisuuden muodostumisessa. Tulokset osoittavat, että tekoälyllä on merkittävä vaikutus digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa, vaikuttaen kaikkien digitaalisten kanavien taustalla. Vaikka kuluttajat ovat tietoisia tekoälyn käytöstä digitaalisessa markkinoinnissa, heillä on vain osittainen ymmärrys tekoälyn toimintaperiaatteista digitaalisten kokemusten taustalla. Tekoälyn rooli on siis osittain näkymätön kuluttajille digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa, mikä korostaa tekoälyn hyödyntämisen läpinäkyvyyden lisäämistä digitaalisessa markkinoinnissa. Tämä tutkimus syventää teoreettista ymmärrystä siitä, miten tekoäly muokkaa digitaalisen markkinoinnin alaa ja minkälaisia vaikutuksia sillä on kuluttajan digitaaliseen asiakaskokemukseen. Tutkimuksen tulokset auttavat yrityksiä ymmärtämään mikä rooli tekoälyllä on kuluttajan digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tutkimustulosten avulla yritykset voivat kehittää vastuullisesti digitaalista markkinointia, joka hyödyntää tekoälyä vastatakseen kuluttajien odotuksiin. Näin yritykset voivat kehittää sisältöä, tuotteita ja palveluita digitaalisiin kanaviin, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeisiin.
dc.format.extent120
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectdigitaalinen markkinointi, tekoäly, digitaalinen asiakaskokemus
dc.titleTekoälyn rooli digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumisessa
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2024083067294
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi|en=Marketing|
dc.contributor.departmentfi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot